Príbeh 20 rokov nezvestného modelu
Vyše 40 rokov od svojho vzniku, bude mať o týždeň na Štefánikovom Krídle vôbec prvú premiéru pred očami verejnosti, tento unikátny, celokovový, ručne vyrobený model stroja L-29 Delfín v mierke 1:18
V krátkom príspevku Mira Medzihradského, si môžete prečítať niečo o tom, ako a z čoho model vznikol, aké má neuveriteľné "vychytávky" a tak isto krátke predstavenie autora modelu, Mirovho priateľa a kolegu z Trenčianskeho aeroklubu, pilota Pavla Čiča, ktorý tragicky zahynul v roku 1999.
Pavel Čičo (5.4.1948 Dolná Súča – 15.6.1999 Trenčín) - známy a úspešný československý a slovenský reprezentant v leteckej akrobacii, amatérsky astronóm, entomológ a v neposlednom rade aj vynikajúci modelár. Dlhé roky pracoval v Leteckých opravovniach Trenčín na oddelení, kde sa rekonštruovali historické lietadlá a vyrábali ich repliky pre múzeá. Jeho posledným projektom bola replika talianskeho trojmotorového bombardéra z obdobia I. sv. vojny Caproni CA.33, kde bol vedúcim realizačného tímu stavby lietadla. Na takomto stroji 4. mája 1919 absolvoval návrat do vlasti, minister vojny Česko-Slovenskej republiky generál M. R. Štefánik. Svoj posledný let odštartoval z letiska Campo Formido pri Udine v Taliansku a tragicky zahynul pri havárii v katastri obce Ivanka pri Dunaji. Repliku lietadla je dnes možné vidieť zavesenú v odletovej hale na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave.
Paľo po modeloch vrtuľníkov Mi-1, Mi-4 a Mi-8 postavil v rokoch 1982-1983 repliku čs. cvičného lietadla L-29 Delfín v mierke 1:18.
Model je postavený prevažne z oceľového plechu o hrúbke 0,3mm.
Celá maketa vrátane ovládacieho pultu je vyrobená z odpadového materiálu: z kúskov plechu z konzerv, plechoviek a materiálu z vrakoviska. Oceľový plech je netradičný modelársky materiál. Paľo sa jeho brúsením a leštením snažil dosiahnuť imitáciu duralu. Brúsil a leštil jednotlivé panely jemným brúsnym papierom v rôznych smeroch tak, aby dosiahol efekt rôznych odtieňov a štruktúr panelov.
Zložito tvarované diely trupu sú tvarované ručne kladivom na rovnej kovovej podložke. Rovinne klenuté (rozvinutelné) poťahové plechy krídiel, smerovky a výškovky, sú ohýbané ručne bez použitia nástrojov. Tvar profilu krídla je daný len pnutím plechu, je pripevnený iba k rebrám na centropláne a na konci krídla.
Všetky spoje sú spájkované cínom.
Prekryt kabíny je vyrobený z plexiskla hrúbky 0,9 mm, tvarovaného na drevenom kopyte, natrenom epoxidom a vyleštenom do vysokého lesku. Číre diely sú vsadené do rámu kabíny a pripevnené miniatúrnymi nitmi vlastnej výroby.
Krídelká a výškovka sú tiahlami spojené s riadiacou pákou, ktorej pohybom sa všetky tieto plochy hýbu. Takisto je pohyblivé smerové kormidlo, spojené s pedálmi nožného riadenia.
Podvozok, vztlakové klapky a brzdiace štíty sú ovládané elektricky. Každý systém ma svoj elektromotor a špeciálne navrhnutý prevodový systém s mikrospínačmi. Model má funkčné osvetlenie. Na ovládanie slúži externý ovládací modul.
Model lietadla nebol doteraz nikde verejne vystavený. Bol v majetku Pavla Čiča a vystavený v kancelárii aeroklubu na letisku v Trenčíne, kde nebol voľný prístup a tým pádom ho na vlastné oči videlo len málo ľudí.
Koncom 90-tych rokov model záhadne “zmizol”, aby po viac ako 20-tich rokoch opäť uzrel svetlo sveta.
Ovládací panel je momentálne ešte stále nezvestný a tak si nemôžeme vychutnať pohľad na zasúvanie a vysúvanie podvozku, klapiek a brzdiacich štítov naživo.
Aj tak je čo obdivovať. Model je vrcholnou ukážkou modelárskeho umenia, zručnosti a znalostí. Vidieť model naživo, je naozaj zážitok.
Tento modelársky klenot bude po prvý krát vystavený verejnosti na výstave
ŠTEFÁNIKOVO KRÍDLO 2024 18.05.2024 v parku oddychu INSPIRO, Nádražná 36, Ivanka pri Dunaji.
Miroslav Medzihradský
Súvisiace články
Pridané 21.05.2024Podujatiafoto
Pridané 20.05.2024Podujatiafoto
Pridané 19.05.2024Podujatiafoto
Pridané 16.05.2024NovinkyPodujatia