eastmodels.sk
eastmodels.sk

Veselé Vianoce a šťastný Nový rok!

24.12.2024
#

Nasledujúca udalosť

Veselé Vianoce a šťastný Nový rok!

24.12.2024

Príbeh 20 rokov nezvestného modelu

Pridaný 12.05.2024 | autor Miroslav Medzihradský, Štefánikovo krídlo

Vyše 40 rokov od svojho vzniku, bude mať o týždeň na Štefánikovom Krídle vôbec prvú premiéru pred očami verejnosti, tento unikátny, celokovový, ručne vyrobený model stroja L-29 Delfín v mierke 1:18

V krátkom príspevku Mira Medzihradského, si môžete prečítať niečo o tom, ako a z čoho model vznikol, aké má neuveriteľné "vychytávky" a tak isto krátke predstavenie autora modelu, Mirovho priateľa a kolegu z Trenčianskeho aeroklubu, pilota Pavla Čiča, ktorý tragicky zahynul v roku 1999.

Pavel Čičo (5.4.1948 Dolná Súča – 15.6.1999 Trenčín) - známy a úspešný československý a slovenský reprezentant v leteckej akrobacii, amatérsky astronóm, entomológ a v neposlednom rade aj vynikajúci modelár. Dlhé roky pracoval v Leteckých opravovniach Trenčín na oddelení, kde sa rekonštruovali historické lietadlá a vyrábali ich repliky pre múzeá. Jeho posledným projektom bola replika talianskeho trojmotorového bombardéra z obdobia I. sv. vojny Caproni CA.33, kde bol vedúcim realizačného tímu stavby lietadla.  Na takomto stroji 4. mája 1919 absolvoval návrat do vlasti, minister vojny Česko-Slovenskej republiky generál M. R. Štefánik. Svoj posledný let odštartoval z letiska Campo Formido pri Udine v Taliansku a tragicky zahynul pri havárii v katastri obce  Ivanka pri Dunaji. Repliku lietadla je dnes možné vidieť zavesenú v odletovej hale na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave.

Paľo po modeloch vrtuľníkov Mi-1, Mi-4 a Mi-8 postavil v rokoch 1982-1983 repliku čs. cvičného lietadla L-29 Delfín v mierke 1:18.

Model je postavený prevažne z oceľového plechu o hrúbke 0,3mm.

Celá maketa vrátane ovládacieho pultu je vyrobená z odpadového materiálu: z kúskov plechu z konzerv, plechoviek a materiálu z vrakoviska. Oceľový plech je netradičný modelársky materiál. Paľo sa jeho brúsením a leštením snažil dosiahnuť imitáciu duralu. Brúsil a leštil jednotlivé panely jemným brúsnym papierom v rôznych smeroch tak, aby dosiahol efekt rôznych odtieňov a štruktúr panelov.

Zložito tvarované diely trupu sú tvarované ručne kladivom na rovnej kovovej podložke. Rovinne klenuté (rozvinutelné) poťahové plechy krídiel, smerovky a výškovky, sú ohýbané ručne bez použitia nástrojov. Tvar profilu krídla je daný len pnutím plechu,  je pripevnený iba k rebrám na centropláne a na konci krídla.

Všetky spoje sú spájkované cínom.

Prekryt kabíny je vyrobený z plexiskla hrúbky 0,9 mm, tvarovaného na drevenom kopyte, natrenom epoxidom a vyleštenom do vysokého lesku. Číre diely sú vsadené do rámu kabíny a pripevnené miniatúrnymi nitmi vlastnej výroby.

Krídelká a výškovka sú tiahlami spojené s riadiacou pákou, ktorej pohybom sa všetky tieto plochy hýbu. Takisto je pohyblivé smerové kormidlo, spojené s pedálmi nožného riadenia.

Podvozok, vztlakové klapky a brzdiace štíty sú ovládané elektricky. Každý systém ma svoj elektromotor a špeciálne navrhnutý prevodový systém s mikrospínačmi. Model má funkčné osvetlenie. Na ovládanie slúži externý ovládací modul.

Model lietadla nebol doteraz nikde verejne vystavený. Bol v majetku Pavla Čiča a vystavený v kancelárii aeroklubu na letisku v Trenčíne, kde nebol voľný prístup a tým pádom ho na vlastné oči videlo len málo ľudí.

Koncom 90-tych rokov model záhadne “zmizol”, aby po viac ako 20-tich rokoch opäť uzrel svetlo sveta.

Ovládací panel je momentálne ešte stále nezvestný a tak si nemôžeme vychutnať pohľad na zasúvanie a vysúvanie podvozku, klapiek a brzdiacich štítov naživo.

Aj tak je čo obdivovať. Model je vrcholnou ukážkou modelárskeho umenia, zručnosti a znalostí. Vidieť model naživo, je naozaj zážitok.

Tento modelársky klenot bude po prvý krát vystavený verejnosti na výstave

ŠTEFÁNIKOVO KRÍDLO 2024 18.05.2024 v parku oddychu INSPIRO, Nádražná 36, Ivanka pri Dunaji.

Miroslav Medzihradský

 

Súvisiace články

Štefánikovo krídlo 2024 - už túto sobotu!

Pridané 16.05.2024NovinkyPodujatia

návrat hore