eastmodels.sk
eastmodels.sk

Plastiková zima 2024, OC STYLA, Bratislava - Zlaté piesky (SK)

30.11.2024
##

Nasledujúca udalosť

Plastiková zima 2024, OC STYLA, Bratislava - Zlaté piesky (SK)

30.11.2024

Mig 21 MF Kovozávody Prostějov - recenzia

Pridaný 14.05.2017 | autor Štefan Pásztor

Od kolegu Jána Moravčíka som v Mošoni dostal novú stavebnicu Dvadsaťjedničky s prosbou o detailný pohľad do krabičky a krátky report. Pri prvom pohľade na box-art som si pomyslel: „Hmmmm, to vyzerá zaujímavo.“

Pri prvom prehliadnutí výliskov na hotelovej izbe však prišlo rýchle vytriezvenie do krutej reality. Nitovanie je príliš hrubé, navyše nie celkom rovnobežné – nity v linkách „tancujú“ hore dole a sú nerovnomerne hlboké. Za nity takého priemeru by sa nemuseli hanbiť ani lietadlá v mierke 1/32. Väčšina dielov pripomína staré „short-run“ stavebnice, čo absolútne nekorešponduje s nápisom na obale – „Z nových foriem.“

Pohľad na nitovanie trupu

Po návrate domov som si zaobstaral výkresovú dokumentáciu a výlisky porovnal. Nie je to najhoršie, ale k dobrému to má ďaleko. V dnešnej dobe naháňania desatín milimetrov a 3D technológií je to už podľa môjho názoru nepostačujúce.

Porovnanie s výkresmi

Hlavné diely stavebnice som sa pokúsil zlícovať a zlepiť pre predstavu zostaviteľnosti modelu. Tým, že je smerovka vylisovaná aj s polovicou trupu, prilepením druhej polovicu trupu nám po smerovkou vznikne výrazná medzera, nech sa snažíme akokoľvek.

Medzera vzniknutá pod smerovkou

Takouto konštrukciou (smerovka ako jeden diel) stúpa riziko vzniku prepadlín pri chladnutí plastu vo formách. Presne to sa stalo aj v tomto prípade, a na smerovke vznikla nepríjemná prepadlina/vťaženina. Pri jej tmelení by sme prišli o okolité nity.

Vyznačená prepadlina na smerovke

Po úmornom osadení interiéru (bez dekálov alebo leptov) som uvažoval o prilepení krídel k trupu. Od tejto myšlienky som upustil pri pohľade na spôsob ich lepenia – dvoma rovnými plochami k sebe, bez akýchkoľvek kolíkov alebo drážok. Udržať geometriu takýmto spôsobom musí byť náročné. Nesnažím sa povedať že je to nemožné, to v žiadnom prípade, ale dnes si to už žiada iné konštrukčné riešenia.

Lepenie krídel k trupu

Pri pohľade na kryt kabíny zistíme, že nie je úplne číry – má na sebe akúsi štruktúru pripomínajúcu povrch pomaranča.

Kryt kabíny

Snáď jediným pozitívom stavebnice sú dekály, s ktorými sa pracovalo slušne, pri použití prípravkov na obtlačky splynuli s povrchom obstojne. Bohužiaľ aj tu sa výrobca dopustil chyby a na vyobrazení šakala chýba lem.

Dekály aplikované pomocou prípravkov

Na záver by som povedal, že nechcem nikoho uraziť ani diskreditovať, ale stavebnica vyššie uvedených kvalít s návodom, pri ktorom má človek niekedy pocit že lepí úplne iné lietadlo, si na trhu v dnešnej dobe miesto asi nenájde. Pri predajnej cene, za akú sa táto stavebnica predáva si asi väčšina modelárov počká na pripravovanú novinku od firmy Eduard, ktorá síce bude pravdepodobne o niečo drahšia, ale kvalita bude na inej úrovni. Na obale ma upútal ešte jeden nápis: „Český výrobek.“ Takéto označenie sa mi skôr hodí na potraviny ako na plastikový model, ale voči gustu žiaden dišputát. Každopádne firme Kovozávody držím do budúcnosti palce! 

Súvisiace články

návrat hore